Jak zwolnić się z pracy? Kiedy wybrać wypowiedzenie, kiedy porozumienie stron? Jakie są inne możliwości?

Chcesz się zwolnić z pracy, ale nie wiesz, w jaki sposób rozwiązać umowę? Dobrze trafiłeś – przedstawimy 3 sposoby, a także podpowiemy, jak napisać podanie o zwolnienie z pracy zgodne z przepisami prawa pracy.

Jak napisać podanie o zwolnienie z pracy?

Zaczniemy od tego, co powinna zawierać każda umowa dotycząca wypowiedzenia stosunku pracy. Podstawowe informacje, punkty to:

• miejscowość oraz data;
  • dane pracownika;
  • dane pracodawcy;
  • data zawarcia umowy, którą chcesz rozwiązać;
  • stanowisko pracy;
  • okres wypowiedzenia w przypadku wypowiedzenia za porozumieniem stron;
  • miejsce na podpis.

Wypowiedzenie umowy o pracę za porozumieniem stron

Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wypowiedzenie umowy o pracę za porozumieniem stron, czyli za zgodą pracownika i pracodawcy, w określonym przez nich terminie. Jeśli zastanawiasz się, jak napisać zwolnienie z pracy za porozumieniem stron, to tak naprawdę zastosowanie mają wszystkie te punkty, które podaliśmy powyżej. Ważne jest określenie, w jakim terminie następuje rozwiązanie stosunku pracy.

Tak samo jest w przypadku, gdy zastanawiasz się, jak napisać podanie o zwolnienie z pracy w trybie natychmiastowym, musisz wtedy jedynie ustalić z pracodawcą, że kończycie współpracę w najbliższym możliwym terminie (np. jeszcze tego samego dnia).

Ważne jest, że na wypowiedzenie za porozumieniem stron zgodę musi wyrazić pracodawca.

Wypowiedzenie umowy z zachowaniem okresu wypowiedzenia

Pracodawca nie zgodził się na porozumienie lub chcesz zachować okres wypowiedzenia? Wtedy w dokumencie nie musisz wpisywać informacji o terminie ustaniu stosunku pracy, ponieważ to regulują przepisy. Jeśli pracujesz na czas określony, nieokreślony lub na zastępstwo, obowiązują cię następujące terminy:

• 2-tygodniowy okres wypowiedzenia, gdy zatrudnienie trwało krócej niż 6 miesięcy;
  • miesięczny okres wypowiedzenia, gdy zatrudnienie trwało co najmniej 6 miesięcy, ale nie dłużej, niż 3 lata;
  • 3-miesięczny okres wypowiedzenia, gdy zatrudnienie trwało co najmniej 3 lata.

A co w sytuacji, gdy pracodawca nie chce podpisać wypowiedzenia? Nie ma to większego znaczenia, ponieważ wyrażenie chęci odejścia z pracy w formie ustnej również jest wiążąca, aczkolwiek wtedy dobrze, jeśli masz świadków tej sytuacji, na wypadek, jakby pracodawca chciałby cię pozwać do sądu za opuszczenie stanowiska pracy (pamiętaj, że nasza kancelaria prawna pomaga w takich sprawach). Jednocześnie okres wypowiedzenia musi być zachowany.

Natychmiastowe odejście z pracy

Trzecią z możliwości jest natychmiastowe odejście pracy, określane także jako porzucenie stanowiska pracy. Dzieje się tak w sytuacji, gdy pracownik złoży jednostronne oświadczenie, w którym określa, że chce rozwiązać umowę o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. Jakie są tego konsekwencje? To zależy. Przepisy określają, że pracownik może natychmiast odejść z pracy, jeśli pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków, a także wtedy, gdy pracownik posiada orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie i pracodawca nie przeniósł go na inne stanowisko w terminie wskazanym w orzeczeniu.

Jeśli pracownik porzuci pracę, nie spełniając wyżej wymienionych warunkach, musi liczyć się ze zwolnieniem dyscyplinarnym.

Zwolnienie z pracy – co dalej?

Odchodząc z pracy, najczęściej podpisuje się protokół zdawczo-odbiorczy (jeśli otrzymałeś klucze do biura, sprzęt do pracy). Ponadto pracodawca wystawia ci świadectwo pracy.

Masz niewykorzystany urlop wypoczynkowy? Dostaniesz za niego ekwiwalent pieniężny. Warto też wiedzieć, że po odejściu z pracy obowiązuje 30-dniowy okres ochronny, dzięki któremu w tym czasie nie utracisz ubezpieczenia zdrowotnego.

A kiedy należy się odprawa za zwolnienie z pracy? Tylko wtedy, gdy umowa została rozwiązana z winy pracodawcy i spełnionych zostało kilka dodatkowych warunkach. Nie przysługuje ci to w sytuacji, gdy sam podjąłeś decyzję o zwolnieniu.

Kto jest zobowiązany zapłacić zaległe składki ZUS